Janssen & Driesen, Geassocieerde notarissen te Tienen

 

Janssen & Driesen

Geassocieerde notarissen te Tienen

pm

Officiële persmededeling

Dagelijks 150 geregistreerde zorgvolmachten in ons land, een groei van bijna 50% tegenover 2018

24 januari 2020

Steeds meer Belgen kiezen voor een zorgvolmacht. In 2019 waren er 54.956 geregistreerde zorgvolmachten, een stijging van +48,2% in vergelijking met 2018. De groeiende interesse is geen verrassing: het is een uitstekend instrument om jezelf te beschermen indien een ziekte of een ongeval ertoe leidt dat je niet meer in staat bent om zelf je vermogen te beheren.

Geheugenverlies door ouderdom, een ziekte, een ongeval of een handicap: het kan jammer genoeg iedereen overkomen. Indien je hierdoor niet meer in staat bent om zelf je geldzaken te regelen, kan dat tot heel wat ellende leiden. Gelukkig biedt de zorgvolmacht een oplossing: in dit document kan je vooraf aangeven wie je vermogen of een deel ervan zal mogen beheren op de dag dat jij er niet meer in slaagt.

Wat kan je zoal regelen via een zorgvolmacht?
Je kan één of meerdere personen aanduiden om bv. je facturen te betalen, je bankrekeningen te beheren, je huurgelden en pensioenen te innen, je belastingaangifte op te maken of de belastingen te betalen.
In een zorgvolmacht kan je ook aangeven wanneer of onder welke voorwaarden de aangeduide personen jouw woning mogen verkopen of verhuren. In de praktijk wordt zo’n volmacht vaak toegekend aan de partner of aan één of meerdere kinderen.
Notaris Carol Bohyn, woordvoerder van Notaris.be: “Sinds 1 maart 2019 biedt de zorgvolmacht trouwens extra mogelijkheden: je kan naast je financiële zaken, ook schikkingen treffen i.v.m. met je persoon. Denk maar aan het op voorhand aangeven in welk rust- en verzorgingstehuis je wenst opgenomen te worden. Je kan aan de zogenaamde lasthebbers die je hebt aangeduid in de zorgvolmacht ook de bevoegdheid geven om op zoek te gaan naar een verzorgingstehuis dat aan je wensen én je financiële mogelijkheden voldoet.”

Bron: Fednot

 
 

Data Protection Officer

Het kantoor heeft een data protection officer aangeduid om de bescherming van de persoonsgegevens die zij verwerkt te garanderen. Elke aanvraag omtrent de bescherming van de persoonsgegevens van het kantoor alsook elke aanvraag in verband met de uitoefening van de rechten van de betrokkenen kan gericht worden aan privacy@belnot.be .